Powrót

XXI Międzynarodowy Festiwal i Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu. Artur Garbas z nagrodą STOART

Do historii przeszedł XXI Międzynarodowy Festiwal i Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu. Żelazną regułą konkursu jest jego wysoki poziom i nie inaczej było na tegorocznej edycji.

Spośród 46 uczestników podium ukształtowało się następująco: I nagroda - sopranistka Mariana Poltorak z Ukrainy, II nagrodą, ex aequo, zostały uhonorowane dwie sopranistki: Jessica Seo Jin Lee z Korei Południowej oraz Etīna Emīlija Saulīte z Łotwy. III nagrodę zdobył Artur Garbas, polski baryton. I właśnie Artur Garbas otrzymał od ZAW STOART nagrodę pieniężną w wysokości 6,7 tys. zł dla najlepszego polskiego laureata konkursu. Nagrodę wręczył rzecznik prasowy STOART, Michał Dybaczewski.

Artystów oceniało międzynarodowe jury pod przewodnictwem dyrektor artystycznej konkursu, mezosopranistki i pedagog śpiewu Małgorzaty Walewskiej, a zasiadali w nim również: Michael Barobeck – muzykolog, dramaturg, dyrektor ds. castingu Opery w Grazu; Viviana Barrios – kierownik ds. castingu i relacji z młodymi artystami Deutsche Oper w Berlinie; Andrzej Dobber – śpiewak (baryton), pedagog śpiewu, Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Konkursu Wokalistyki Operowej im. Adama Didura; Marcin Habela – śpiewak (baryton), profesor śpiewu na Genewskim Uniwersytecie Muzycznym oraz Uniwersytecie w Lugano, doradca artystyczny Akademii Muzycznej im. Tibora Vargi w Sion w Szwajcarii i Akademii Muzycznej szkoły Anargyriosa i Korgialeniosa na Spetses w Grecji; Eeva-Maria Kopp – producent na Festiwalu w Bregencji, śpiewaczka (sopran), pedagog śpiewu; Sebastian Ukena – reżyser operowy, dyrektor studia operowego Komische Oper w Berlinie; Claudia Visca – profesor na Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Scenicznych w Wiedniu, śpiewaczka (sopran) oraz Paweł Żółciński – sekretarz jury.

Podczas Koncertu Lauratów młodym artystom towarzyszyła Orkiestra Opery Krakowskiej pod dyrekcją Marty Kluczyńskiej. Na początku zabrzmiały „Tańce góralskie”z III aktu opery „Halka”, a potem scenę opanowały najpiękniejsze młode głosy. Dwie arie zaprezentowała Mariana Poltorak, która zaśpiewała: „Ha! Dzieciątko nam umiera” scenę i arię Halki z IV aktu opery „Halka” S. Moniuszki, a także arię Elżbiety „Dich teure Halle” z II aktu opery „Tannhäuser” R. Wagnera.

Pozostali laureaci wystąpili prezentując po jednym utworze. Jessica Seo Jin Lee zaprezentowała „Temerari / Come scoglio” rec. i arię Fiordiligi z I aktu opery „Così fan tutte” W.A. Mozarta. Etīna Emīlija Saulīte, sopran z Łotwy, wykonała „Sì, mi chiamano Mimì” arię Mimì z I aktu opery „Cyganeria” G. Pucciniego. Artur Garbas zaśpiewał natomiast arię Enrica „Cruda funesta smania” z I aktu opery „Łucja z Lammermoor” G. Donizettiego.

Ponadto na Koncercie Laureatów wystąpiły jeszcze dwie wyróżnione w Konkursie artystki: Viktoriia Shamanska, sopran z Ukrainy, wykonała „Pieśń Roksany” z II aktu opery „Król Roger” K. Szymanowskiego, zaś Mariya Medetova, sopran z Kazachstanu, która oprócz wyróżnienia otrzymała jeszcze Nagrodę za Wybitne Wykonanie Pieśni (za wykonanie cyklu pieśni „Sieben frühe Lieder” Albana Berga) zaprezentowała „Quel guardo il cavaliere / So anch’io” Cavatinę Noriny z I aktu opery „Don Pasquale” G. Donizettiiego.